Selve ordet “Yoga” betyder forening. Og dette er netop det essentielle ved yoga, da målet er, at krop og sind forenes. Interessant perspektiv når nu mange (fejlagtigt) tror, at yoga bare handler om at kunne nå sine tæer. Og ja! Yoga giver større smidighed, men det vigtige er ikke, hvorvidt du kan nå dine tæer- det interessante er vejen derned!

Yoga er et flere tusinde år gammelt træningssystem for krop og sind, som stammer fra Indien og er en både fysisk samt meditativ praksis med det overordnede formål at stilne sindet og få dig til at se dig selv samt dit liv, som det nu engang er.

Yogaen hjælper os med at udforske og udvikle os på en måde, som vi også kan bruge udenfor yogaklassen, så vi får lidt nemmere ved at kunne navigere rundt i hverdagens travle udfordringer.

Yoga styrker opmærksomheden og koncentrationsevnen samt den enkeltes selvværd og evne til at håndtere stressede situationer.
Undersøgelser viser, at én enkelt yogasession sænker niveauet af stresshormoner i kroppen med op til 50 %, og yoga kan derfor benyttes til at forebygge stress.

Yoga kombinerer fysiske øvelser med fokus på opmærksomheden i kroppen og åndedrættet. Yoga er selverfaring og handler om at komme ud af hovedet og ned i kroppen – altså mærke efter, korrigere og vende blikket indad.
Gevinsten er øget koncentration, større styrke samt kropsbevidsthed, udholdenhed, balance, velvære samt indre ro.

Jeg er uddannet yogalærer til både voksne og børn og underviser børn (helt ned fra 3 år) samt voksne i yoga. Derudover laver jeg yogaretreats samt yogaforløb skræddersyet til virksomheder. Du kan læse mere under de enkelte faner.

Hver yogaklasse indeholder typisk elementerne: Opvarmning (solhilsen), stående stillinger, foroverbøjninger, bagoverbøjninger, kropsdrejninger og øvelser, der træner både balance og styrke. Hver gang afsluttes yogaklassen med nedkølende, afsluttende stillinger efterfulgt af en guidet afspænding.

Du kan finde alle yogaforløb hos en sund balance her